دریافت مجوزها

چگونه مجوز کاریابی بین المللی دریافت کنیم؟

مجوز کاریابی بین المللی

یکی از دغدغه‌های اصلی بیشتر جوانان در کشور، پیدا کردن یک شغل مناسب است. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها، موسسات، کارفرمایان و غیره مایل هستند تا افرادی با تخصص و مهارت بالا، متعهد و با اخلاق را در شرکت و سازمان و دفاتر خود استخدام کنند. در این میان یک سری دفاتر کاریابی در کشور وجود دارند که واسطه‌ای میان متقاضی کار و کارفرما است که پس از بررسی شرایط متقاضی او را به کارفرما معرفی می‌کنند. این دفاتر هم می‌توانند داخلی باشند و متقاضیان و کارفرمایان داخل ایران را به یک دیگر معرفی کنند. هم می‌توانند بین المللی باشند و در سطح جهان افراد را برای کار با یک دیگر آشنا کنند. دفاتر داخلی و بین المللی هر دو برای انجام کارهای خود و تاسیس دفتر نیاز به مجوز کاریابی دارند.

ما در این مطلب قصد داریم هر چیزی که لازم است در مورد مجوز کاریابی بین المللی بدانید را برای شما توضیح دهیم و با شرایط اخذ این مجوز آشنا کنیم.

دریافت مجوز کاریابی بین المللی

مجوز کاریابی چیست؟

موسسات و دفاتر کاریابی به مراکزی گفته می‌شود که به عنوان یک نهاد واسطه بین کارفرما و متقاضی کار، فعالیت می‌کنند. به این صورت که وقتی یک شرکت به دنبال نیروی کار است، به این موسسات مراجعه می‌کند. سپس شرایط کاری و نیروهای مورد نیاز خود را با این مرکز مطرح می‌کند و یک قرارداد کار با آن‌ها می‌بندد. از سوی دیگر نیروهای کار با مراجعه به این مراکز، مشاغل مورد نیاز خود را بنا بر شرایطی که دارند، پیدا می‌کنند.

موضوع مهمی که در زمینه ارتباط با چنین دفاتری وجود دارد این است که تاسیس چنین دفتری نیاز به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای دولتی دارد و فعالیت بدون مجوز، امکان‌پذیر نخواهد بود و جرم محسوب می‌شود. همچنین باید این نکته را هم متذکر شویم که در ایران وزارتی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد اصلی در زمینه حقوق کار می‌باشد. این وزارت در واقع صادر کننده مجوز کاریابی و همچنین ناظر بر این دفاتر است.

بنابراین در پاسخ به پرسش مجوز کاریابی چیست باید بگوییم که مجوزی است که متقاضیان تاسیس دفاتر کاریابی آن را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرده و به موجب آن، به فعالیت مشغول می‌شوند. البته که تاسیس دفتر کاریابی و اخذ مجوز کاریابی نیازمند شرایط خاصی است که در ادامه شما را با آن آشنا می‌کنیم.

شرایط اخذ مجوز کاریابی بین المللی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم مجوز کاریابی به دو صورت داخلی و بین المللی صادر می‌شود که نوع داخلی برای فعالیت در داخل کشور است و نوع بین المللی برای فعالیت‌های بین المللی و خارج از کشور صادر می‌شود. برای این که بتوان مجوز کاریابی بین المللی دریافت کرد باید دارای شرایط زیر بود:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • عدم سابقه کیفری موثر
  • دارای مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط با زمینه فعالیت
  • حضور در خدمت و یا ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • حداقل 5 سال سابقه کاری در حوزه‌های مشابه

مدارک لازم برای اخذ مجوز کاریابی

مدارک لازم برای اخذ مجوز کاریابی بین المللی

اگر فردی دارای شرایطی که به آن اشاره کردیم، باشد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی او را تایید خواهد کرد. در این صورت فرد باید مدارک لازم را برای ارائه درخواست تحویل دهد. این مدارک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تصویر برابر اصل شده صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک تحصیلی دوره‌های گذرانده شده
  • کارت پایان خدمت
  • گذرنامه و ویزا
  • دو قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد

چنانچه درخواست مجوز کاریابی بین المللی توسط یک شرکت حقوقی درخواست شده باشد، باید مدارکی همچون تصویر اساسنامه، روزنامه رسمی و نامه معرفی مدیر کاریابی، توسط شرکت مورد نظر، ارائه شود.

نحوه اخذ مجوز کاریابی بین المللی

احتمالا پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانیم مجوز کاریابی بین المللی را دریافت کنیم؟ اگر شما هم دارای شرایطی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بودید و حالا قصد دارید برای اخذ این مجوز، مراحل اداری را طی کنید، اولین مرحله، مراجعه به سامانه ثبت و صدور مجوز کاریابی به آدرس karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir است. در این سایت شما باید فرم درخواست مجوز کاریابی بین‌المللی را تکمیل کنید. سپس فرم تکمیل شده را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع دهید.

در این وزارت، شرایط و مدارکی که متقاضی ارائه داده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین صلاحیت فردی و شخصی متقاضی هم توسط حراست بررسی می‌شود. چنانچه فرد به صلاحیت برسد و گواهی‌ عدم سوء پیشینه او هم تایید شود، برای تایید صلاحیت نهایی، مدارک متقاضی به هیات استانی انتقال داده می‌شود. سپس بار دیگر در این سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

روش اخذ مجوز کاریابی

چنان در هیات استانی، هم شرایط تاسیس دفتر کاریابی بین‌المللی و هم صلاحیت فردی مورد تایید قرار بگیرد، با درخواستی که برای صدور مجوز کاریابی بین‌المللی داده شده، موافقت صورت می‌گیرد. فرد هم می‌تواند پس از اجاره یا خرید یک دفتر مناسب و پرداخت مالیات، مجوز فعالیت خود را دریافت کند و به صورت قانونی کار خود را در دفتر کاریابی بین‌المللی آغاز کند. طبق قانون معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزرات تعاون، مدت زمان دریافت مجوز کاریابی بین المللی(موافقت اصولی اولیه)، کمتر از ۱۰ روز است.

نتیجه گیری

کاریابی بین المللی به عنوان یکی از روش‌های موثر و بسیار عالی برای مهاجرت شناخته می‌شود و کمک می‌کند تا افرادی که قصد مهاجرت دارند، شغل ایده آل خود را قبل از مهاجرت در این دفاتر تعیین کنند. موسسات و دفاتر کاریابی بین المللی که دارای مجوز کاریابی هستند، یکی از بهترین موسساتی شناخته می‌شوند که به صورت قانونی و رسمی به افراد کمک می‌کنند تا با کمترین دردسر، با شغل مورد نظر خود مهاجرت کنند. این دفاتر بهترین مشاوران و کارشناسان را دارند که می‌توانند در زمینه انتخاب شغل در خارج از کشور راهنمایی‌های بسیار خوبی ارائه دهند. از آن جایی که دفاتر کاریابی دارای مجوز کاریابی بین المللی از سمت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، می‌توان با خیال راحت به آن‌ها اعتماد کرد؛ چرا که این دفاتر با چنین مجوزی نمی‌توانند کاری خلاف قانون انجام دهند و یا کلاهبردای کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *