کسب و کار

افزایش بهره وری در آژانس های مسافرتی و گردشگری

افزایش بهره وری در آژانس های مسافرتی و گردشگری

امکان راه اندازی یک کسب و کار هرچند در ابعاد کوچک، برای خیلی‌ها میسر است، ولی تضمینی برای موفقیت آن کسب و کار وجود ندارد؛ بنابراین هنر اصلی مختص کسی است که علاوه بر راه اندازی کسب و کار، بتواند آن را به موفقیت و سوددهی برساند. یکی از این کسب و کارها، آژانس‌های مسافرتی هستند که بررسی‌ها نشان داده خیلی از این آژانس‌ها، نیاز مشتریان خود را برآورده نمی‌کنند و نمی‌توانند موفق عمل کنند. اگر شما نیز کسی هستید که صاحب یک آژانس مسافرتی هستید، باید بدانید راهکارهای مختلفی باید به کار بگیرید تا کسب و کار خود را گسترش دهید. در ادامه قصد داریم بپردازیم به اینکه در جایگاه مدیر یک آژانس مسافرتی، چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید که منجر به افزایش بهره وری در آژانس های مسافرتی و گردشگری شود.

روش های افزایش بهره وری در آژانس مسافرتی

روش‌های افزایش بهره وری در آژانس‌های مسافرتی و گردشگری

طبق تحقیقی که روی آژانس‌های مسافرتی و گردشگری انجام شده، مشخص شده که خیلی از آن‌ها توجه خاصی به درخواست‌های مشتریان خود ندارند و صرفا هدفشان سود بیشتر است. برخی از این آژانس‌ها، تورهایی را به مشتریان معرفی می‌کنند که خدمات مختلفی دارند، اما موقع اجرا، این خدمات به درستی انجام نمی‌شوند یا اینکه هزینه‌های زیادی می‌طلبد. علاوه بر این، تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی وجود دارند که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند اعتماد مشتریان به این آژانس‌ها کم شده و در نتیجه بهره وری آژانس کاهش یابد. برای جلوگیری از چنین مشکلی، باید جلب نظر مشتریان را در اولویت گذاشت. در کل برای افزایش تعداد مشتریان آژانس‌ها و افرایش بهره وری در آنها، باید استراتژی‌هایی را در نظر گرفت که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

ارائه خدمات منحصر به فرد

یک اصل مهم که باید در مورد افزایش بهره‌وری و افزایش مشتری آژانس خود به آن توجه داشته باشید این است که خدمات منحصر به فرد ارائه دهید. طوری که هیچ کدام از رقبا آن را ارائه نمی‌دهند. از این خدمات خاص می‌توان به تورهایی برای زوج‌های بازنشسته و یا تورهای مخصوص ماه عسل اشاره کرد که می‌توانید متناسب با شرایط و گروه سنی آن‌ها، خدمات مختلفی را برای هر تور در نظر بگیرید. همچنین در ارائه خدمات خود به مشتری‌ها، کمی خلاقیت به خرج دهید. گاهی یک خلاقیت ساده مثل ارائه بروشور، می‌تواند منجر به فروش چند برابری تورها شود؛ بنابراین از خلاقیت غافل نشوید.

پررنگ کردن مزایای خدمات

به جای اینکه انرژی خود را صرف برنده شدن در رقابت با سایر آژانس‌های مشابه کنید، بهتر است اگر مزایای منحصر به فردی دارید، آنها را بولد کنید. مثلا اگر مشتریان شما از خدمات ارائه شده راضی بودند، می‌توانید رضایت او را در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی انتشار دهید. به این ترتیب، هم به مشتریان فعلی حس ارزشمند بودن را تزریق کنید و هم بتوانید مشتریان جدیدی جلب کنید. در واقع ارائه خدمات خوب به مشتریان فعلی هم باعث بازگشت مشتری می‌شود و هم منجر به تبلیغات دهان به دهان شده و به این ترتیب فروش خدمات افزایش می‌یابد.

تبلیغات دهان به دهان برای افزایش بهره وری آژانس گردشگری

چگونه تبلیغات دهان به دهان منجر به افزایش فروش خدمات می‌شود؟

این نوع بازاریابی که به آن بازاریابی شفاهی هم گفته می‌شود، خیلی بهتر از روش‌های دیگر تبلیغاتی عمل می‌کند. چون مردم خیلی بیشتر از اینکه به تبلیغات مستقیم توجه کنند، به گفته اطرافیان اعتماد می‌کنند. در واقع آمارها حاکی از آن است که همیشه ۹۲ درصد از مشتریان، بازاریابی دهان به دهان را بیشتر از سایر روش‌ها باور می‌کنند.

تمرکز روی مشتریان با ارزش بالا

همیشه افزایش تعداد مشتریان نیست که منجر به سود بیشتر می‌شود، ممکن است شما مشتری کمی داشته باشید، اما نرخ فروشتان از آژانس‌های مشابه با مشتریان بیشتر، بالاتر باشد. بنابراین شما باید مشتریان ارزشمند خود را شناسایی کنید. افرادی هستند که به تفریح و مسافرت علاقه دارند و پول خوبی هم بابت آن پرداخت می‌کنند. بنابراین آن‌ها را شناسایی و در دسته‌بندی دیگری بگذارید. سپس پیشنهادهای ویژه را به آنها اختصاص دهید. در این صورت این افراد به آژانس شما وفادار مانده و به سراغ آژانس‌های رقیب نمی‌روند.

آموزش پیوسته

قوانین صنعت گردشگری و قوانین مهاجرت مدام تغییر می‌کنند، بنابراین آژانس شما هم باید مطابق با آن‌ها خود را به روز کند. به روز بودن می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند، چون مشتریان، وقتی سطع تعهد شما را ببینند، بیشتر به آژانس و خدمات شما اعتماد می‌کنند. حتما گواهینامه دوره‌های آموزشی که شرکت می‌کنید را در معرض دید مخاطبین قرار دهید تا آن‌ها بهتر بتوانند با قابلیت‌های آژانس شما آشنا شوند. از نشان دادن تجربیاتی که به دست آورده‌اید، ترس نداشته باشید.

تبلیغات در قالب پادکست و ویدئو

در گذشته و قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند، برای تبلیغات آژانس‌های مسافرتی، از کاتالوگ، بروشور و ابزارهای این چنینی استفاده می‌شد. اما امروزه به لطف گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید به جای بروشور، از پادکست و ویدئو هم استفاده کنید. با این روش بهتر بتوانید دیدنی‌های مقصد مورد نظر، رسم و رسومات و غذاهای محلی آن را برای مشتری شبیه سازی کنید.

در واقع پادکست و ویدئو باعث می‌شود حال و هوای سفر در مخاطبان زنده شده و انگیزه آنها برای خرید تور بیشتر شود. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی معتبر، از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

قیمت مناسب خدمات

بهترین حالت یک کسب و کار زمانی است که می‌تواند محصول یا خدماتی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه دهد. در این صورت احساس خوبی در مشتری ایجاد شده و تشویق به خرید محصول یا خدمات می شود. شاید فکر کنید قیمت پایین‌تر، منجر به ضرر مالی شود، اما اگر استراتژی درستی داشته باشد، در بلند مدت سودآوری بالایی خواهد داشت.

استفاده از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری

با توجه به رقابت تنگاتنگی که بین رقبا وجود دارد، ضروری است از روش‌هایی استفاده کنید که بهره‌وری آژانس شما را افزایش دهند. سیستم نرم‌افزار مدیریت مشتری می‌تواند به راحتی در این کار به شما کمک کند. با استفاده از این نرم‌افزار CRM قادر خواهید بود تا تمام اسناد مشتریان، از ویزا گرفته تا گواهی پزشکی را به صورت دیجیتال دخیره کنید. در نتیجه با مشکلاتی مثل گم شدن این اسناد مواجه نخواهید شد. برای ارتباط با مشتریان قدیمی نیاز است که با آن‌ها رابطه داشته باشید. با استفاده از این نرم افزار، شما می‌توانید مناسبت‌هایی مثل تارخ تولد یا سفر قبلی را به آن‌ها یادآوری کنید.

نتیجه‌گیری

در این متن به مواردی پرداختیم که شما به عنوان مدیر آژانس گردشگری و مسافرتی می توانید با به کار گرفتن آنها میزان فروش خدمات خود را افزایش دهید. ارائه خدمات منحصر به فرد به مشتریان، بولد کردن مزایای آژانس، تمرکز روی مشتریان باارزش بالا، آموزش پیوسته نیروها، تبلیغات در قالب ویدئو و پادکست، استفاده از نرم افزار CRM برای ارتباط با مشتریان و در نهایت قیمت مناسب خدمات از جمله مواردی بود که در این متن به آنها پرداخته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *